programátor php javascript jquery sql html css fotografie fotograf cheb grafika tvorba stránek eshop www webdesign akt portrét

programátor php javascript jquery sql html css fotografie fotograf cheb grafika tvorba stránek eshop www webdesign akt portrét

eshop na míru, SEO, grafika, 2D, 3D, www, weby, tvorba stránek, webu, internetový obchod, fotografování, textury, rendry, povrchy, struktury

e-commerce, graphics, websites, linkbuilding, photographer, photos, textures, renders, fotoganka, photobank, SEO

složenky tisk textury tvorba www stránek seo eshop eshop adidas nike puma reebok katalog-adres.cz kontakty firmy lidé nabídka
Menu
O mně
Kontakt
Nabízím
Fotografie
Hry
Koníčky
Textury
Vzkazník
Přihlásit
English

Náhodná totografie

line

Náhodná textura

line
náhodná textura

Dále také

line katalog adres EEdesign.cz složenky podací lístky potisk

Události

line














Počítadlo

line

Dnes:

570

Týdně:

10288

Měsíčně:

37688

Celkem:

1010783

Stavba RC ponorky typ u-boat XXI (2.sv.německo)


Tento článek bude popisovat výrobu mé druhé ponorky a to přesně typ 21 (xxi), který se objevil koncem druhé světové války na straně německa. Jestli někoho zajímá proč mě zrovna německé ponorky očarovaly, tak je to určitě proto, protože jsou prostě pěkné, plné různých detailů a vůbec jsou na modelování docela populární. Též v době jejich výroby ač se nám to líbí nebo ne, byly na špičce kvality, však také málem rozhodly válku a tím spíš tento nový a převratný typ jakým byla u-boot XXI.
Naštěstí se ve velkém nedostala do války protože už to nestlihli.
Tak toto byl takový malý úvod o ponorce, kterou jsem se rozhodl vytvořit. Jelikož už je to druhý model na kterém pracuji, přicházím k němu se spoustou novinek a vylepšením. Zkušenosti jsou prostě k nezaplacení a je to svatá pravda.
Hlavními představami už před samotnou stavbou bylo: lépe provedený model ať už zvenku tak hlavně uvnitř, kvalitněji zpracovat mechanismy, rychlejší ponor, rychlejší plavba i manévry, funkční torpédo, lepší osvětlení, otočné střílny, snad i zvukový model sonaru.
Jak jsem tedy začal....
K tomu to modelu už jsem si nejdřív sehnal vícero informací a původních plánů. K prvotí chybě v nadšení do stavby bez dostatku informací už nedošlo. Začal jsem tedy sháněním informací a plánů o původní ponorce. Jako vždy, přehršel jich zrovna není ale stačit by to mělo.
Žačal jsem tedy jako u předchozí ponorky tiskem plánu jedna ku jedné. Přijde mi to docela účelné a pak při práci přehledné a jednoduché když si prostě každý rozměr co mě zajímá můzu změřit posuvkou a hned vím jak má být co velké.
Vytiskl jsem si také žebra 1:1, které jsem pak vyřezal a obkreslil na překližku. Tyto žebra jsem pak zase vyřezal pilkou a dostal tak základ. Žebra jsem zase poté vybrousil v místech, kam jsem chtěl dát obvodové lišty. Použil jsem úplně stejné 3x3mm. Tyto kroky vidíte na obrázcích zde:

foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky

Poté jsem musel drobet srovnat celou kostru, což jsem udělal pomocí prkna, na které jsem kostru přitáhnul a nechal vytvrdnout. Už ani nevím proč, ale původně jsem dělal ponorku až k její špičce ze dřeva, pak mi došlo, že tyto části takto dělat nemohu, proto je na pár fotkách kostra delší a poté už tam přední část není.
Tuto část budu dělat zvlášť oddělenou a z plechu jelikož zde bude střílna torpéda.

foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky

Dál jsem začal pracovat na pumpě vody a sem tam na torpédě. Udělat funkční torpédo této velikosti je docela oříšek, protože celková váha, kterou má torpédo mít je nějakých 6gramů aby plavalo u hladiny. Přeci jen nechceme torpédo ztratit tak musí vyplavat na hladinu.
Také je třeba počítat s tím, že baterie v torpédě vydrží zatraceně málo, takže je třeba se do torpéda lehce dostat a přesto zase musí dobře těsnit protože bude, alespoň v mém případě neustále ve vodě.
Na toto ovšem potřebujeme miniaturní motorek, který nebude těžký a samozřejmě je zase další překážkou fakt, že se musí hřídel nějak utěsnit aby dovnitř netekla voda. Jenže původní těsnění z teflonu nefungovalo, respektive ho motor nebyl schopen utáhnout. Měl jsem toto původně vytvořené tak, že jsem měl špendlík jako hřídel, která procházela teflonovou "bůžírkou", která byla mírně stahovaná gumičkou jako takový simering. Těsnost sice celkem fungovala ale motor toto prostě neutáhl.
Na následujících obrázcích píst do pumpy, tvorba torpéda "verze" jedna a pumpa, nyní z průměru trubky 75mm. Dále pak ještě jak jsem soustružil kopyto na torpédo a ucpávku torpéda.

foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky

Teď se budu chvíli věnovat pumpě. Na obrázcích je vidět ještě silikonový pístek s drázkou pro vazelínu. Z každé strany pístku je hliníkový plech kterým prochází M6 tyčka, která je samozřejmě na obou stranách opatřená maticí a celý tento plech a matice je z vnitřní strany pumpy překryta silikonem a vytváří tak takovou čepici čili voda do kontaktru s plechem, maticí ani s tyčí nepřichází do kontaktu. Toto je vyplepšení, které jsem také použil při opravě předchozí ponorky.
Další část spočívala ve vytvoření kvalitnější převodovky než u předchozí ponorky a to celkově ve výdrži, kvalitě, pevnosti a spolehlivosti celkově. Také tato pumpa má větší objem a má být značně rychlejší. Použil jsem tak jen opravdu ty nejkvalitnější ozubená kola co jsem sehnal.
Pumpa je také nyní tvořena tak aby ušetřila víc místa, takže jsem ji vlastně vytvořil tak, že píst se závitovou tyčí se pohybuje a všechno ostatní je pevné. Základ tohoto převodu tvoří velké a pevné ozubené kolo, ve kterém je zalitá matice a ta je zajištěná z obou stran mezi ložiska. Největší nápor při převodu tak padá právě na tyto ložiska, protože na ně tlačí právě toto ozubené kolo respektive přímo ona matice, která je do něj zapuštěná.
Tento celý převodový systém je na následujících fotkách. Vytvořil jsem jej také tak, že se dá pomerně snadno odpojit od pumpy a případně rozebrat. Obsahuje také spínače na detekci pohybu pístu co se týče jeho krajních hodnot.

foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky

Na dalších obrázcích je: rozpínač pumpy, zapojení diod na pumpě, vložení pumpy do těla ponorky, a balsování spodku.

foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky

Další řádek obrázku: rozpracované torpédo "první generace :-)", a tvorba kardanů určených pro pohon čerpadla.........

foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky

Těchto kardanů jsem původně vytvořil 4ks, ale nakonec jsem použil jen dva. Ty nepoužité dva kardany měly být původně na hlavní hřídele, nakonec jsem je však použil jen pro pohon pumpy jelikož kvůli místu jsem musel motor dát trochu bokem což bude vidět dále na fotkách.
Zhotovil jsem je z mosazné trubičky 6mm, vnitřní spojky z 4mm tyčky. Spojky jsou vrtány jak křížem pro osičky ze špendlíků tak částečne na plocho větším průměrem (cca 2mm), kde jsem pak tyčku a střetávající se špendlíky spájel dohromady.
Začal jsem také pracovat na odpalovači torpéda a špičce ponorky. Odpalovač je zhotoven z měděné trubky průměru 15mm. V ní se pomocí pružiny která pochopitelně musí být nerezová pohybuje takový pístek který vytlačí torpédo z této trubice a klínek na hřídelce který toto celé spustí. Utěsněno je to zvrchu krytem na šroubkách a silikonovým těsněním a na hřídelce dvěmi simeringy, kde mezi nimi je vazelína, tak jako jsem to používal v předchozí ponorce.

foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky

Na toto celé zařízení jsem vyrobil přední část ponorky a to z měděných plechů. Použil jsem na ně samozřejmě zase plány, které jsem vytiskl stejně jako na překližku. Na konci odpalovače jsem také v jeho horní části přidělal mosazný nýtek na který přijde nasadít později hadička, která bude odvádět vzduch z komory, protože případný vzduch zde nebude potřeba a také zase je třeba pak dostat vodu nějak ven když je ponorka mimo vodu a přisávání vzduchu se bude hodit. S tímto je třeba počítat všude kde se něco podobného očekává.
Na dalších obrázcích je celý tento aparát, který přijde namontovat na předek ponorky. Jedním ovládáním se otevírají dvířka komory, druhým se odpaluje torpédo. Ten kdo přemýšlí jak tahle šílenost bude fungovat tak je to takhle... Manuální silou se pomocí tyčky natáhne vnitřní pružina, která se zajistí o vnitřní zarážku. Pomocí serva se otevře víko torpédové komory a zároveň v určité poloze se již odjistí zarážka a torpédo se vysune dopředu.
Tím, že se torpédo posune se zároveň sepne magnetický spínač uvnitř torpéda a torpédo se zapne.
Takováto je teorie, zatím bohužel nevím jak to bude v reálu. Voda je voda...


foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky

Nyní se vrátím opět k torpédu, jeho druhé verze která již dopadla poměrně úspěšně. Tělo torpéda, tak jako v jeho první verzi jsem vytvořil z lehkého a jemného laminátu, který se používá na modely letadel. Opět jsem použil předešlou "technologii" kdy jsem na vysoustružené tělo ze dřeva nalepil pomocí pásky jednu vrstvu alobalu na kterou jsem poté dal dvě vrstvy tkaniny a epoxidoval. Né vždy se to ovšem povedlo tak jak mělo. Není zde místo pro žádnou váhu navíc takže jsem výsledek ještě pomocí vrtačky a jemného brusného papíru brousil do až papírové síly.
Tentokrát jsem každopádně použil k přenosu na vrtulku miniaturní magnety. Tento magnet mi zbyl z miniaturního motorku který jsem používal u prvního torpéda respektive u jeho pokusu. Tento jsem ale spálil a tak jsem si z něj nechal vnitřní magnet což jsem ukázalo jako super věc. Magnet jsem (i k mému údivu) celkem kvalitně řezákem na trubky nakrájel na malé kousíčky, takové prstýnky.
Ty jsem pak přidělal na hřídelky vytvořené ze špendlíku a usadil toto do ložisek které jsem vypreparoval ze starých hodinek, nejde ale o klasická ložiska ale o ony fialové miniaturní sklíčka které se tam používají. Špička špendlíku na nich funguje perfektně s minimální třecí silou. Motor tak přenáší sílu vpodstatě beze ztrát a v těchto rozměrech to hlavně ani jinak nejde. Něco fotek z tvorby druhého již fungujícího torpéda je zde.

foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky

Zde přidávám také jedno video.



Dále se budu zabývat hlavním pohonem, příkladně hřídelemi. Tady jsem udělal velkou změnu od minulé ponorky. Tato změna by měla vést k absolutní těsnosti a hlavně spolehlivosti. Také se zmenšila nebo prakticky vynulovala síla potřebná k otáčení hřídelí což mi umožnilo nepoužívání převodovek a to následně pomůže k tomu, že jednak bude menší spotřeba energie a jednak k tomu, že ponorka bude mít značně větší rychlost.
Ano použil jsem opět magnety a to konktrétně magnety, které jsem objednal u firmy magsy.cz. Konkrétně se jedná o tento (Magnet NdFeB pr.11,6xpr.3,2x8 P - 20517) diametrálně magnetizovaný magnet. Jde opravdu o silné magnety takže přenášená síla, pokud jsou magnety blízko od sebe je značná a nedojde tak k roztřžení přenosu.
Tuto část jsem také nedělal bohužel jen jednou. První typ přibližují tyto obrázky.

foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky

Magnety jsem nalepil na hřídele, které jsem také mírně zplacatil aby se to nepovolilo. Na magnety jsem nasadil smršťovací bužirky a z obou stran zalil vrstvou epoxidu vysokou asi tak 2mm. Na té straně kde se budou magnety přitahovat jsem nechal vyčnívat zakulacenou osu. Tato osa byla tlačena na plochu, kde jsem použil jako ložisko kousek skla po kterém osa klouzala. Toto celé bylo uzavřeno v kousku měděné trubičky jak je vidět na obrázku. Na straně k druhému magnetu je jen napájený plíšek na kterém je nalepené sklíčko (vevnitř) a zdruhé strany je to zalité epoxidem. Toto se nakonec moc neosvědčilo, protože i když se to nezdá, po minutě - dvou už se to docela slušne zahřívalo a teplo těmto magnetům škodí a pak ztrácejí na síle! Nakonec jsem kvůli této záležitosti uzavřel celé magnety do komory z plechu a propojil pumpu zkrz tuto komoru a dál na záď. Voda z čerpadla tak může procházet a chladit magnety. Po delší době, kdy jsem na ponorce nepracoval jsem ale zjistil, že magnety i když byly zapouzdřeny zrezly. Alespoň tedy jeden z nich takže se jedna hřídel vůbec netočila. Jak magnet zrezl celé se to trochu nafouklo a zadrhlo v komoře.
Teď tedy přeskočím a navážu na to jak jsem tyto hřídele předělal. Samozřejmě jsem musel hřídele vyřezat ven. Na nové hřídele jsem objednal nové magnety. Nevím proč k tomu zreznutí došlo, možná to teplo při tření, když jsem to testoval pomohlo uvolnit lepidlo, nevim...
Každopádně nové magnety jsem použil stejné, stejně přidělané na osy, ale přes ně jsem omotal asi 2 vrstvy nerezového plíšku, který jsem měl z předchozí ponorky. Jde o sílu tuším 0.075mm. Na obou stranách jsem pochopitelně nechal přesahovat plech a to přibližně 5mm. Plech jsem přilepil k magnetu i mezi sebou silikonem, ten na plech drží obstojně. Na toto celé jsem pak nandal zase smršťovací bužirku, vylil z obou stran epoxidem a nakonec zatáhl bužírku. Myslím že půlcentimetrová vrstva lepidla už by stačit měla a také hlavně není lepidlo na bužírce na kterou stejně nedrží ale na plechu na kterém drží.
Další podstatnou změnou bylo použití nerezavějících ložisek, které jsem přidělal za magnety tak abych magnety od sebe zbytečně nevzdaloval. Ložiska jsem objednal prozměnu na adrese (tobex.cz). Napsal jsem tam co potřebuji a za pár dní byla ložiska doma. Vnitřní rozměr jsem tedy potřeboval 4mm na hřídelku a vnější je, snad si to dobře pomatuji 8mm. Ložiska jsem ale stejně ještě prověřil tak, že jsem je dal na několik dní do pytlíku kde bylo trochu vody, protože co mě překvapilo, že ložiska přitáhl magnet což u nerez oceli víceméně nejde.

foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky

Takže nakonec jsem tedy vytvořil nové magnety i novou skříňku kde jsem je uložil. V těch kostičkách připájených ke spodku jsou zapuštěna ložiska. Kostičky jsou z cuprexidu. Z komory jsem udělal poměrně velký kanálek směrem dolů až ven kterým bude vytýkat voda z ponorky, zároveň bude sloužit jako sací otvor. Zároveň jsem jestě nechal napojenou hadičku k zádi, zase proto aby se mohl přisávat vzduch když se ponorka vyndá. Dno komory jsem jestě mírně vylil epoxidem, aby se voda sbíhala k otvoru. Tuto celou část jsem pak zase kompletně zalil epoxidem a nakonec jsem vyfrézoval otvory až těsně k plechu komory aby byly magnety co nejvíc u sebe. Toto je vidět na předešlích obrázcích.

Teď se vrátím k zadní části. Tu jsem opět udělal z plechů stejně jako předek. Je tu minimální prostor a nutnost ovládat hloukové a směrové kormidlo. Výsledek je vidět na obrázcích. Víc k tomu moc psát nebudu snad jen, že jsem ovládání protáhl měděnou trubičkou až k části kam se dostanu později montážním otvorem v případě, že by se prachovka (ta gumička) časem snad poškodila. Jinak tyto gumičky jsem zakoupil v potřebách pro kola, jsou to ty gumičky, které se používají k brzdám u kola.

foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky

Nyní se ještě vrátím k pumpě a k odpalovači torpéda. Toto je část, která je vedle sebe. Jak už jsem psal, kardany jsem použil k vychýlení motoru bokem jelikož v ose by být nemohly kvůli vylézající závitové tyči. Odpalovač jsem vysoustružil z epoxidu (já ho snad i jim ne?) ale je to fakt super materiál! Nechal jsem tedy vytvrdnout přibližná tvar a pak jej vysoustružil na frézce.
Tento odpalovač je hrozná šílenost! Jeden by namítl, že je to vyřešitelné i jinak což určitě je a jednodušeji. Jenže já vycházím bohužel z toho, že mám pouze 5 kanálové rádio a musím ovládat spoustu věcí což vyřeším hromadným přepínačem, ale o tom až jindy.
Každopádně jde o to že jedním servem potřebuji otevřít komoru a zároveň odpálit torpédo. Ke všemu potřebuji využít jen jednu stranu serva, protože druhá bude zase na něco jiného. (chápej tak že např. doprava vystřelím torpédo, doleva třeba rozsvítím světla) V odpalovači je každopádně ve spodním kotoučku podélný vyvtraný otvor, v něm pružinka a zobáček který odjišťuje a zajišťuje táhlo, které odjistí zarážku torpéda a na konci vyskočí zase z drážky a torpédo je tak možno zase nabít.
Na obrázcích tedy odpalovač a uložení motoru pumpy a jeden obrázek z testování napouštění vodou.

foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky foto ponorky

Test pumpy, jak je vidět a nebo spíš slyšet, doba na naplnění celé pumpy je cca 20 vteřin. Na druhém videu je odpalovací systém torpéda.










Toto je prozatím vše, zde jsem zkončil, čekám na předělání rádia na jiný kanál a také nejsou zrovna moc finance...